Szétválaszt vagy összehoz? – Rendhagyó osztályfőnöki órák a konfliktuskezelésről a Kerék utcai gimnáziumban

A konfliktusok a mindennapi élet velejárói. Megkeserítik életünket, frusztrálttá, dühössé tesznek. De vajon muszáj ennek így lennie?

Amikor megkértem a Kerék utcai Általános Iskola és Gimnázium 11.A osztályát, hogy egyetlen szóval írják le, számukra mit jelent a konfliktus, senki sem társított a kifejezéshez pozitív tartalmat. Szinte mindannyian így vagyunk ezzel. Csak nagyon kevesen éljük meg a konfliktust úgy, mint egy lehetőséget a nézeteltérések tisztázására, vagy a közösség fejlődésének részeként. Az összetűzéseinkben alapvetően az ember számára fontosnak tartott értékek ütköznek – neked szép, nekem ronda, neked értékes, szerintem értéktelen. Hogyan lehet ezeket a feloldhatatlannak tűnő helyzeteket elrendezni?

Konfliktusmegoldó magatartási mintáinkat – ahogy azt a diákok is megfogalmazták – a családból hozzunk magunkkal. De a későbbiekben lehetőségünk van arra, hogy ebben fejlődjünk, sőt, kell is!

A „Mi bajod velem?” című interaktív, több részből álló foglalkozás keretében az iskolai szociális segítő bevezeti a tanulókat a konfliktusok kialakulásának világába, bemutatja a leggyakoribb megoldási típusokat, és felkínál egy problémamegoldó sémát, melynek alkalmazásával a lehető leghatékonyabban oldhatjuk meg vitáinkat.

Felemelő érzés volt látni a diákok szemében az őszinte érdeklődést és kíváncsiságot. Érezhető, hogy ők is szeretnék a lehető legnagyobb egyetértésben élni a mindennapjaikat, és ezért képesek tenni is.

H. Herman Annamária, óvodai és iskolai szociális segítő – Óbudai Családi Tanácsadó és Gyermekvédelmi Központ